چاپ و بسته بندی

اهمیت صنعت چاپ در کشور چقدر است؟

صنعتي با گردش مالي 850 ميليارد دلار در دنيا

اهميت صنعت چاپ در کشور چقدر است؟

صنعت چاپ با گردش مالي 850 ميليارد دلار در دنيا به عنوان يکي از صنايع زير بنايي مطرح مي شود که ميزان اهميت و وضعيت اين صنعت در کشور موضوع گفتگوي بازار خبر با سرپرست دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است.

يوسف افراش سرپرست دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در گفتگوي تفصيلي با خبرنگار بازار خبر گفت: بر اساس گزارش‌هاي ارائه شده از سوي  مؤسسه بین المللی تحقیقاتی و انتشاراتی پایرا در انگلستان صنعت چاپ در دنيا تا سال گذشته 850 ميليارد دلار گردش مالي داشته است که مبلغ ياد شده در اين صنعت  بسيار قابل توجه است.

وي با اشاره به نبود آمار داخلي در زمينه گردش مالي صنعت چاپ در کشور افزود:متأسفانه در كشور ما آمار دقيقي از گردش مالي صنعت چاپ در دست نيست و يكي از دغدغه‌هاي ما نيز نبود آمار داخلي بوده و ارائه آمار دقيق در زمينه در دستور کارمان قرار گرفته است.

صنعت چاپ جايگزين مناسب براي نفت 

افراش ادامه داد:عدم باور جدي به نقش و اهميت صنعت چاپ در توسعه اقتصادي، سياسي، اجتماعي وفرهنگي كشور است و اين صنعت مي‌تواند جايگزين مناسبي براي نفت در جهت توسعه اقتصادي و صادراتي كشور باشد که متأسفانه يك چنين نگاهي براي صنعت چاپ وجود ندارد .

وي با اشاره به مشکلات چاپ در حوزه آموزش تاکيد کرد: متأسفانه ما در حوزه‌هاي پژوهشي اصلاً كارهاي پژوهشي و مطالعاتي در حوزه صنعت چاپ به شكل مستمر و منسجم نداشتيم و که به تازگي امسال در دستورکار ما قرار گرفته  و از ابتداي امسال هم در حوزه آموزش و هم پژوهش كار زير بنايي انجام شده که از جمله آن پژوهشگاه فرهنگ و هنر متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي که كارگروه پژوهشي مختص به صنعت چاپ راه‌اندازي شده و در اين حوزه فعاليت‌هايي اتفاق افتاده است.

وي فرسودگي ناوگان صنعت چاپ را از ديگر چالش هاي فراروي اين صنعت دانست و اظهار داشت:از ديگر چالش‌هايي كه ما در اين صنعت با آن مواجه هستيم فرسوده بودن ناوگان صنعت چاپ بوده كه در اين زمينه نيازمند  نوسازي و استفاده از تكنولوژي‌هاي جديد و بومي‌سازي است.

افراش ادامه داد: متأسفانه ما در حوزه تكنولوژي و ماشين‌آلات صنعت چاپ تقريباً وابسته هستيم و عمده ماشين‌ آلات اين حوزه  كه كهنه و فرسوده اند از خارج كشور وارد شده و  در اختيار اكثر چاپخانه‌ها قرار مي‌گيرد. البته چاپخانه‌هاي مدرني نيز داريم كه به خوبي فعاليت مي کنند اما تعداد آن بسيار محدود است و بايد تمامي چاپخانه‌ها را مدرن و به روز كنيم

افزايش قيمت كاغذ

وي در پاسخ به اين سوال که آيا افزايش قيمت کاغذ تاثيري بر هزينه چاپ داشته يا خير اظهار داشت:افزايش قيمت کاغد تاثير مستقيمي بر افزايش هزينه چاپ نداشته است اما محصولي که در آن كاغذ به كار رفته باشد به طور قطع قيمت آن افزايش مي‌يابد ، مثلا در توليد محصولي چون کتاب اين افزايش قيمت رابطه مستقيمي با افزايش قيمت کتاب دارد .

سرپرست دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود:

در حال حاضر قيمت چاپ و دورچاپي افزايش يافته ولي اين افزايش به واسطه افزايش هزينه‌هاي برق ، انرژي ،سوخت، هزينه خود كارخانه ، كارگرها و هزينه‌هاي جانبي است كه تمام موارد با افزايش قيمت مواجه شده و افزايش قيمت کاغذ نيز تا حدودي در اين زمينه دخيل بوده است.

وي در خصوص چگونگي تعيين تعرفه چاپ گفت:اتحاديه‌هاي صنفي از طريق تشكل‌هاي مربوطه و مجمع امور صنفي با كارشناسي هاي لازم تعرفه‌ها را استخراج و اعلام مي کنند و ما در اين زمينه ورود پيدا نکرده و نقشي نداريم.

روز ملي صنعت چاپ حذف نشده است 

وي در ادامه با تاکيد بر حذف نشدن روز ملي صنعت چاپ در کشور يادآور شد: در جلسه‌اي كه شوراي فرهنگ عمومي روز ملي صنعت چاپ را از متن اصلي به ضميمه انتقال دادند و  چون اين موضوع بدون اطلاع ما صورت گرفته بود با پيگيري‌هاي دفتر امور چاپ سال آينده روز ملي صنعت چاپ در متن تقويم ها قرار مي گيرد که البته امسال هم اكثر تقويم‌ها اين مناسبت را داشتند و تنها تعداد محدودي از اين قضيه مستثني بودند.

ويژه برنامه هاي روز ملي صنعت چاپ

افراش ادامه داد:هر سال ويژه برنامه‌هايي را به مناسبت روز ملي صنعت چاپ پيش‌بيني مي‌كرديم که در تالار وحدت با حضور مسئولين مقام عالي وزارت و نماينده‌هاي تشكل‌ها و نمايندگان مجلس به طور معمول در 11 شهريور يا حول و حوش آن برگزار مي‌شد .

همچنين از آنجايي که در سال قبل پيش بيني کرده بوديم که در مراسم امسال رياست جمهوري هم حضور داشته باشد به دليل تداخل با اجلاس سران كه نتايج خوبي هم براي كشور ما به دنبال داشت و برنامه را تغيير داديم.

وي افزود: در ابتدا قرار بود 20 شهريور اين مراسم برگزار شود كه بعدها كه سازمان‌ها و تشكل‌ها پيشنهاد دادند كه براي اين كه ما بتوانيم استفاده بهينه‌اي از اين مراسم داشته باشيم زمان آن را به تعويق بياندازيم و پيش‌بيني ما براي  برگزاري مراسم اصلي در دهه اول آبان است.

وي گفت:البته ما تنها به اين امر بسنده نكرديم و به مناسبت 11 شهريور ويژه برنامه‌هايي داشتيم كه از اوايل امسال برنامه ريزي شده  و برخي از اين برمانه ها هم اکنون در حال اجراستکه از جمله آن جشنواره ورزشي صنعت چاپ متخصص كارگران چاپخانه‌هاست که در 5 رشته ورزشي كوهنوردي، شنا، دوچرخه‌سواري، پرتاب دارت، فوتبال به صورت تيمي برگزار مي شود.

برگزاري نمايشگاه آثار چاپي 

وي در ادامه با اشاره به برگزاري دوازدهمين دوره مسابقات آثار چاپي طي امسال يادآور شد:بر اساس تبليغات صورت گرفته از اوايل امسال در حوزه‌هاي مختلف چاپي از جمله چاپ رول، چاپ فلكسو، چاپ ديجيتال، چاپ ليبل، چاپ صحافي و بسته‌بندي‌هاي مختلف مسابقاتي را برگزار  مي کنيم و به آثار برگزيده چاپي تنديس جشنواره و لوح تقدير اهدا مي شود.

همچنين آثار منتخب را ضمن تبليغ و بازاريابي در كشورهاي همجوار در قالب نمايشگاهي طي امسال در كلينيك بسته‌بندي نمايشگاه بين‌المللي به منظور ايجاد رقابت در ميان چاپخانه‌ها ، ظرفيت و پتانسيل چاپي به معرض نمايش مي‌گذاريم.

بزرگداشت دويستمين سالگرد صنعت چاپ در کشور 

افراش گفت: همچنين به مناسبت دويستمين سالگرد صنعت چاپ در کشور چند ميزگرد داخلي در زمينه چاپ و دانشجو ، چاپ و رسانه‌ها ، چاپ و ديجيتال و همايش ايثارگران صنعت چاپ  را تا پايان سال  برگزار مي کنيم.
وي خاطر نشان کرد:سال آينده 11 شهريور را در تقويم داريم و بزرگداشت  200 سال صنعت چاپ كشور نيز با همكاري اتحاديه چاپخانه‌داران، صحافان و ليتوگراف‌ها طي آبان امسال برگزار مي شود.

گفتگو از زهره پرورش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *